Kelas C BJT Amplifier

kelas penguat transistor elektronika telekomunikasi kelompok 6 TE 1B (Jun 2019).

$config[ads_text] not found
Anonim

Kelas C BJT Amplifier

Peranti dan Litar Semikonduktor Diskret


soalan 1

Kelas biasa operasi yang digunakan dalam rangkaian penguat frekuensi radio (RF) adalah kelas-C . Jelaskan apa maksudnya, membezakannya dengan operasi kelas-A dan kelas -B yang biasa dalam litar penguat frekuensi audio.

Mendedahkan jawapan Sembunyikan jawapan

Penggredan kelas-C adalah di mana peranti aktif (transistor, biasanya) sedang dijalankan dengan ketara kurang daripada 50% daripada tempoh bentuk gelombang.

Nota:

Persoalan semulajadi yang timbul ketika pelajar pertama kali mendengar tentang operasi kelas-C ialah, "Bagaimana litar penguat kelas-C menghasilkan semula keseluruhan bentuk gelombang, jika transistor benar-benar lenyap kebanyakannya" panel kerja lalai panel kerja "

Soalan 2

Operasi penguat kelas-A, kelas-B, dan kelas-C, menjelaskan apa yang mentakrifkan setiap kelas. Kemudian, pangkat ketiga-tiga kelas ini supaya kecekapan kuasa paling kurang untuk kecekapan kuasa terbesar.

Mendedahkan jawapan Sembunyikan jawapan

Saya akan membiarkan anda menyelidiki apa definisi setiap "kelas" operasi penguat! Takrifan ini agak mudah dicari, jadi anda tidak perlu mengalami kesukaran.

Class-A adalah kurang berkesan, diikuti oleh kelas-B, dan kemudian kelas-C yang paling efisien.

Nota:

Pelajar boleh tertanya-tanya mengapa operasi kelas-C bukan litar elektronik yang paling popular, kerana ia adalah yang paling cekap dari tiga kelas. Bincangkan batasan operasi kelas-C, khususnya dari segi ubah bentuk gelombang.

Soalan 3

Ditunjukkan di sini adalah gambarajah skematik untuk litar penguat kelas-C RF (frekuensi radio):

Litar ini akan kelihatan sangat pelik jika anda terbiasa menganalisis frekuensi audio dan litar penguat DC. Perhatikan beberapa perbezaan yang berbeza antara penguat ini dan penguat yang digunakan untuk meningkatkan isyarat audio. Juga, jelaskan maksud operasi "kelas-C", dan bagaimana amplifier ini dapat menghasilkan gelombang sinus berterusan walaupun tingkah laku transistor dalam mod kelas-C.

Akhir sekali, tulis persamaan yang meramalkan kekerapan operasi penguat ini, berdasarkan nilai komponen tertentu yang anda kenali.

Mendedahkan jawapan Sembunyikan jawapan

Beroperasi dalam mod kelas-C, transistor hanya menyala untuk momen yang sangat singkat dalam masa semasa kitaran gelombang. Tindakan "roda tenaga" litar tangki mengekalkan gelombang output sinusoidal pada masa transistor dimatikan.

f = 1 / (2pi * sqrt (L1C1))

Persoalan susulan: mengapa mod operasi penguat ini - di mana transistor dimatikan kebanyakan masa dan litar tangki mengekalkan ayunan sinusoidal - yang dikehendaki untuk litar penguat "nota tersembunyi"> Nota:

Mungkin butiran terperinci litar ini adalah voltan biasing positif, walaupun transistor yang menjadi PNP dan V C C adalah negatif. Tanya pelajar anda untuk menjelaskan mengapa ini diperlukan untuk mendapatkan transistor yang beroperasi dalam mod kelas-C.

  • ← Lembaran Kerja Sebelumnya

  • Indeks Lembaran Kerja

  • Lembaran kerja seterusnya →