Hannover Fair menunjukkan teknologi kilang esok

Marshmello ft. Khalid - Silence (Official Lyric Video) (Julai 2019).

$config[ads_text] not found
Anonim

Empat trend utama muncul daripada pemasangan besar-besaran yang merupakan pameran tahunan terbesar di industri

Oleh Richard Quinnell, Editor untuk Projek Khas, Teknikal
Apabila Hannover Messe (Fair) yang besar dibungkus untuk tahun ini, para hadirin dapat mengambil pandangan yang menjanjikan masa depan dan jangka masa panjang industri. Empat trend utama yang sangat berkaitan dengan industri elektronik adalah bukti dalam persembahan, ada yang menyeramkan dan ada yang secara senyap-senyap mengintai di sudut. Kesemuanya adalah peluang untuk kedua-dua pemaju dan pengeluar produk.
Percetakan 3D mendapat kekuatan perindustrian
Salah satu trend pada paparan yang menonjol ialah peningkatan percetakan 3D gred perindustrian, atau pembuatan tambahan, seperti yang diterangkan di Pameran. Setelah dilihat sebagai alat hobi untuk membuat kepingan plastik tersuai, teknologi itu telah berkembang untuk menangani aplikasi perindustrian yang serius. Banyak syarikat - besar dan kecil - mempunyai mesin yang dipamerkan yang bekerja di plastik, seramik, logam, dan juga pasir untuk menghasilkan objek padat dari lukisan CAD dengan membinanya dalam lapisan.
Tiga jenis proses tambahan yang dipamerkan: penyemperitan bahan likat seperti plastik atau Teflon; laser sintering plastik serbuk, seramik, atau logam; dan pemetaan foto cecair cecair (stereolitografi). Sebagai menyokong teknik ini, vendor bahan menawarkan pelbagai pilihan. Sebagai contoh, Ultimaker menyokong bahan nilon, ABS, PLA, CPE, polipropilena, polikarbonat, dan TUP untuk penyemperitan, sementara Protiq menawarkan bahan yang sama untuk sintering. ATAU Laser mempunyai keluli alat, keluli tahan karat, aluminium, titanium, kobalt krom, dan logam berharga untuk sintering.
Sangat kos efektif untuk penciptaan prototaip dan barangan pengeluaran terhad, teknologi pembuatan tambahan juga menunjukkan tanda-tanda menjadi praktikal untuk pengeluaran volum tinggi. Sebagai contoh, pencetak 3D Jet Fusion HP, termasuk model yang mampu menghasilkan sebanyak 1, 000 unit seminggu dari bahan plastik. Begitu juga, EOS 400-4 laser E-400 mendakwa keupayaan untuk menghasilkan produk logam sintered pada skala perindustrian.

Sistem AR industri boleh menyediakan bimbingan pengajaran serta kawalan maya dan antara muka paparan yang ditapis pada mesin dunia sebenar. Sumber imej: Holo-Light.
Sebagai tambahan kepada banyak aplikasi selesai yang terdapat di acara itu, alat untuk membuat aplikasi baru. Sebagai contoh, Augmenta menawarkan alat SmartPanel untuk mewujudkan antara muka pengguna AR seperti panel maya untuk kawalan dan pemantauan jentera. Panel maya ini boleh dibuat pengguna khusus supaya pengendali mesin melihat antara muka yang berbeza daripada pekerja penyelenggaraan dan pengguna yang tidak dibenarkan mungkin memaparkan tetapi tidak mengawalnya. Platform Skylight Upskill menyediakan keupayaan kotak-kotak serta alat untuk membuat aplikasi AR khusus.
Untuk lebih lanjut mengenai teknologi maya / bertambah, lihat " Realiti bercampur: Perisian ini bersedia, tetapi perkakasan lemah ."
Kembar digital
Trend di Hannover Fair yang berkaitan dengan aplikasi VR / AR telah meningkatkan minat dalam menggabungkan dunia digital dan fizikal menggunakan konsep kembar digital . Apabila pemaju merancang sistem baru, mereka mula-mula membuat deskripsi CAD dan CAE dan kemudian mensimulasikan operasi sistem untuk mengesahkan reka bentuk. Penerangan digital ini kemudiannya digunakan untuk membimbing fabrikasi fizikal reka bentuk. Biasanya, pada masa itu, dunia digital dan fizikal memisahkan dan boleh menyimpang.
Konsep twin digital bertujuan untuk mengekalkan representasi CAD dan CAE digital yang dikaitkan dengan objek fizikal sepanjang hayat operasi sistem. Kembar digital sistem boleh berkembang daripada reka bentuk CAD / CAE lukisan atau, secara alternatif, boleh datang dari perwakilan digital yang dibuat dari objek fizikal yang sedia ada. Sama ada cara, instrumentasi dan pengukuran yang dibuat pada sistem fizikal dapat dimasukkan ke dalam perwakilan digital supaya fungsi kembar digital dalam dunia maya secara real time sama dengan fungsi sistem fizikal.

Kembar digital sepenuhnya dapat membantu reka bentuk produk, perancangan proses pengeluaran, pengeluaran, penyelenggaraan, dan latihan. Sumber imej: Siemens.
Salah satu kelebihan konsep kembar digital ialah para pemaju dan pekerja penyelenggaraan sering dapat berinteraksi dengan kembar digital lebih mudah daripada rakan fizikalnya - untuk alasan keselamatan, untuk mengelakkan gangguan aliran kerja pengeluaran, atau kerana kedua-duanya tidak terletak. Ini membolehkan pemaju untuk mencuba pelarasan dan perubahan kepada jentera di dunia maya untuk mengesahkannya sebelum pelaksanaan di dunia fizikal.
Data yang dimakan sistem fizikal ke kembar digital juga menyediakan bahan mentah untuk analisis penyelenggaraan ramalan. Kembar ini boleh menyimpan maklumat sejarah tentang pembacaan sensor dan bandingkan bacaan asas kepada pembacaan semasa untuk menentukan sama ada sistem itu hanyut dari toleransi atau menunjukkan tingkah laku anomali. Ia kemudian boleh memberi amaran kepada pengendali sistem untuk percanggahan untuk tindakan yang mungkin.
Penggunaan lain untuk kembar digital adalah dalam penyelenggaraan. Sekiranya ada sesuatu yang tidak kena, seperti isyarat yang tidak sampai ke tujuannya, pekerja boleh menggunakan AR untuk mengenakan kembar digital di atas jentera yang sebenarnya. Kerana kembar digital adalah salinan lengkap mesin sebenar, ia dapat menentukan laluan penuh isyarat dari asal ke destinasi dan mengenal pasti lokasi setiap elemen yang terlibat. Sistem AR kemudian boleh mempunyai kembar menyerlahkan apa komponen dan kabel untuk memeriksa kemungkinan kegagalan dan membimbing pekerja penyelenggaraan langkah demi langkah untuk mengesan masalah.
Walau bagaimanapun, walaupun konsep kembar digital dipamerkan di pameran itu, dan syarikat-syarikat seperti Siemens mempunyai contoh kerja yang dipamerkan, ia masih jauh dari pelaksanaan sepenuhnya. Dengan jelas mencerminkan dunia digital dan fizikal akan memerlukan kerja untuk menyeragamkan kandungan dan format perwakilan digital serta pembangunan sistem sensor IOT Perindustrian untuk mengumpul data dari mesin dunia sebenar. Namun, pendekatan itu mempunyai kelebihan yang menarik dan sedang mengumpulkan sokongan dan minat yang semakin meningkat.
Untuk lebih banyak kembar digital, lihat " 'Digital Twins' membolehkan simulasi & penyelenggaraan mesin, Industri 4.0 " di laman web saudara perempuan kami.
Robot dan kecerdasan tiruan
Sistem Robotik berada di paparan yang menonjol di Pameran, terutama robot yang direka untuk bekerja rapat dengan manusia dan bukannya terpencil di dalam sangkar keselamatan. Ini robot kerjasama - cobots - direka untuk beroperasi dengan kelajuan dan momentum yang terhad. Mereka juga menggabungkan sensor yang mengesan jika mereka memberi kesan kepada sesuatu objek tanpa diduga agar mereka dapat berhenti bergerak. Keterbatasan ini membantu memastikan pergerakan robot tidak dapat mencederakan manusia yang secara tidak sengaja berada dalam perjalanan mereka.
Tidak seperti sistem robot besar yang biasanya digunakan dalam pembuatan, cobots tidak direka untuk tujuan tunggal. Sebaliknya, mereka mempunyai kelonggaran untuk diprogramkan untuk mengambil sebarang siri tindakan dalam repertoar mereka. Kelenturan ini menjadikannya ideal sebagai pembantu dalam pelbagai operasi, dan contoh-contoh di pameran ini termasuk pemasangan produk, percetakan 3D, dan juga pengadunan, penggambaran, dan pengambilan koktel.
Tetapi bagi cobots ini untuk melaksanakan fungsi sedemikian, mereka harus terlebih dahulu diprogram untuk melaksanakan urutan gerakan. Dalam banyak kes, pengguna boleh memprogram robot ini dengan membawa mereka melalui urutan pergerakan dan menetapkan titik laluan - pada asasnya melatih mereka - sama ada dengan menggunakan kayu bedik untuk mengawal pergerakan peranti atau dengan hanya merebut lengan dan memindahkannya. Walaupun ini adalah peningkatan yang ketara ke atas keperluan untuk menulis kod, ia masih memerlukan usaha manusia.

Lihat artikel-artikel lain dalam Laporan Khas Industri 4.0:
Robot menjadi lebih berguna, lebih mudah digunakan, dan lebih mesra - Di Pameran Hannover tahun ini, robot industri menunjukkan keserasian utiliti dan rakan sekerja.
Percetakan 3D memperoleh momentum industri - Setelah diturunkan kepada aktiviti prototaip dan hobi, percetakan 3D berkembang untuk memenuhi keperluan perindustrian.

Realiti bercampur: Perisian bersedia, tetapi perkakasan lemah - Walaupun aplikasi realiti diperluaskan dan maya untuk industri berkembang, batasan alat dengar tetap menjadi halangan kepada penggunaan yang meluas.

"Digital Twins" membolehkan simulasi dan penyelenggaraan mesin, Industri 4.0 - Berkahwin EDA kepada Industri IoT untuk kelahiran Digital Twins untuk penyelenggaraan sistem, simulasi, dan pengoptimuman.

Artikel berkaitan dari rangkaian ASPENCORE:
Takut Tidak Cobot - Membincangkan bidang robotics perindustrian yang paling baru dan paling menarik: robot kolaboratif.
Bertemu dengan Kit Pembelajaran Sistem Robotik TI - Kit robot dan peralatan pengajaran universiti baru yang menarik dari TI akan membantu menyediakan jurutera masa depan untuk reka bentuk peringkat sistem.

Oleh Richard Quinnell