X7R, X5R, C0G. : Panduan Ringkas untuk Jenis Capacitor Seramik

SIM900/SIM800 Sleep mode AT commands - Live Demo (Julai 2019).

$config[ads_text] not found
Anonim

X7R, X5R, C0G. : Panduan Ringkas untuk Jenis Capacitor Seramik


Percubaan ringkas ini untuk menghilangkan beberapa kabus yang mengelilingi kriptogram tiga aksara yang digunakan untuk menggambarkan topi seramik.

Jurutera Elektrik 1: "Sudah tentu saya tidak akan menggunakan kapasitor Y5V dalam aplikasi seperti ini."

Jurutera Elektrik 2: "Tidak juga saya. Itu akan menjadi kebodohan!"

Jurutera Mekanikal: "Mengapa"

Senyap.

Jika anda berfikir bahawa anda berisiko mencari diri anda dalam perbualan yang serupa dengan yang di atas, saya berharap artikel ini akan membantu. Hampir semua orang yang telah membuat reka bentuk papan litar adalah biasa dengan kod tiga aksara yang menemani penerangan kapasitor, dan saya fikir kebanyakan jurutera mempunyai idea umum jenis mana yang harus digunakan atau sekurang-kurangnya jenis yang tidak boleh digunakan- dalam litar yang diberikan.

Tetapi apakah yang dimaksudkan dengan kod-kod ini? Mengapa nota aplikasi nampaknya hampir mencadangkan X7R atau X5R? Mengapa Y5V wujud? Jika anda mencari Digi-Key untuk topi seramik 0.1 μF 0805, mengapa terdapat lebih 400 hasil untuk X7R dan sifar untuk C0G (aka NP0)?

Kod ini

Kod tiga aksara dengan huruf-huruf-huruf format digunakan untuk kapasitor dengan Kelas 2 dan Kelas 3 dielektrik. C0G adalah Kelas 1 dielektrik, jadi ia tidak termasuk (lebih lanjut mengenai ini kemudian). X5R dan X7R berada di Kelas 2, dan Y5V berada dalam Kelas 3.

  • Aksara pertama menunjukkan suhu terendah yang kapasitor boleh mengendalikan. Huruf X (seperti dalam X7R, X5R) sepadan dengan -55 ° C.
  • Watak kedua menunjukkan suhu maksimum. Julat teori adalah dari 45 ° C hingga 200 ° C; 5 (seperti dalam X5R) sepadan dengan 85 ° C, dan 7 (seperti dalam X7R) sepadan dengan 125 ° C.
  • Watak ketiga menunjukkan jumlah maksimum kapasitans perubahan pada julat suhu bahagian. Spesifikasi untuk kapasitor - R (seperti X5R dan X7R) ialah ± 15%. Kapasitalan bahagian dengan kod yang berakhir pada V sebenarnya boleh berkurangan sebanyak 82%! Ini mungkin menerangkan mengapa kapasitor Y5V tidak begitu popular.

Grafik berikut memberikan anda gambaran visual yang baik tentang bagaimana Y5V dan Z5U yang tidak stabil dibandingkan dengan X5R dan X7R.